Penulisan di sini hanyalah satu garapan imaginasi biasa sahaja, tiada kena-mengena dengan sesiapa..jika ada itu hanya satu kebetulan..Maaf andai ada yang terasa..Maaf juga untuk sebarang kekurangan..saya mengalu-alukan sebarang komen sahabat sekalian...

Friday, December 21, 2012

Novel: Jangan Bersedih Lagi (Bab 25)


Bab 25

Begitu banyak nikmat yang ALLAH berikan kepada kita. Tetapi kadang sedikit sekali syukur kita.
-Bila ALLAH memberimu petunjuk, maka ketahuilah bahawa dia mencintaimu
-Bila ALLAH memberimu kesempitan, kesulitan dan musibah maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu dan ingin mendengar suara doa dari bibirmu.
-Bila ALLAH memberimu sedikit, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu, Dia kan memberimu banyak lagi di akhirat.
-Bila ALLAH memberimu rasa redha, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu , Dia telah memberimu nikmat terindah.
-Bila ALLAH memberimu kesabaran, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu, dia memasukkanmu dalam golongan orang-orang yang beruntung.
-Bila ALLAH memberimu keikhlasan, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu, maka ikhlaslah kepada-Nya
-Bila ALLAH memberimu cita-cita, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu, Dia ingin kamu bersyukur.
-Bila ALLAH memberimu kesedihan, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu, Dia sedang menguji keimanan kamu.
-Bila ALLAH memberimu harta, maka ketahuiah bahawa Dia mencintaimu, Maka jangan bakhil kepada fakir.
-Bila ALLAH memberimu kefakiran, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu, Dia telah memberimu sesuatu yang lebih berharga dari harta.
-Bila ALLAH memberimu lisan dan hati, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu. Pergunakanlah dalam kebaikan.
-Bila ALLAH memberi nikmat Islam, shalat, shiyam, qiyam, Al-Quran, tarbiyah, maka ketahuilah bahawa Dia mencintaimu, jangan kau abaikan dan kerjakanlah.
-Bila kau sudah tahu bahawa ALLAH mencintaimu, maka mengapa kau diam saja?
Berikan seluruh cintamu kepada-NYA
****
 “Niya...” Mak Cik Bibah memandang Aniyah tidak berkelip.  Mulut orang tua itu langsung terkunci sebaik menyebut nama anak majikannya itu.  Hati Mak Cik Bibah tiba-tiba dilanda sebak. Pantas dihampiri tubuh Aniyah yang tidak jauh darinya. Pantas dipeluk tubuh Aniyah yang sudah lengkap berpakaian kerja. “Alhamdulliah...” ucap Mak Cik Bibah seraya merenggangkan pelukan antara dia dan Aniyah. “Cantik ...” Pipi Aniyah diusap. Tersenyum penuh syahdu orang tua itu melihatkan perubahan anak majikannya.
Aniyah hanya mampu tersenyum. Tangannya menggengam tangan tua Mak Cik Bibah. “Doakan Niya terus istiqamah dengan perubahan ini, Mak Cik Bibah,” pinta Aniyah sambil menatap penuh pengharapan wajah Mak Cik Bibah.
Mak Cik Bibah makin sebak. Lekas sahaja kepalanya mengangguk laju.“InsyaALLAH..seronok Mak Cik Bibah tengok penampilan Niya.”
Hanya senyuman yang mengutum di bibir Aniyah. Dia menghargai pujian Mak Cik Bibah itu tetapi seperkara yang ditanam dalam nekad perubahan yang dilakukannya, dia memakai bukan untuk dipuji tetapi lebih kepada atas tuntutan agama. Dia percaya pada hikmah peraturan ALLAH.
Wahai wanita, setiap ciptaan tuhan yang berharga di dunia ini akan terlindung dan amat sukar untuk diperolehi. Di mana kamu boleh dapatkan permata? Tertanam jauh di perut bumi, tertudung dan dilindungi. Dimana kamu jumpa Mutiara? Terbenam jauh di dalam lautan, tertudung dan dilindungi oleh kulit kerang yang cantik. Di mana kamu cari emas? Terperosok di lapisan bumi tertudung dengan lapisan demi lapisan tanah dan batu. Tubuh kamu adalah suci malah lebih berharga daripada emas mahupun permata. Oleh itu kamu juga perlu bertudung dan melindungi diri kamu.”

Lebih daripada itu dia takut pada kisah-kisah yang dibacanya melalui artikel-artikel tentang balasan terhadap wanita yang tidak menutup aurat. Begitu juga artikel tentang peristiwa israj mikraj yang dibacanya. Peristiwa tersebut bagai satu amaran yang mengandungi keinsafan berganda pada dirinya.
“Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya sekiranya mereka mengetahui. (Al-Ankabut: 64)”
“Siapa pula mari ni?” Suara Datin Syarifah yang baru menuruni anak tangga.
Aniyah pantas memusing tubuhnya. Terlopong sebentar Datin Syarifah dengan apa yang terpampang di hadapannya. Tidak diduga susuk tubuh yang berpakaian muslimah membelakangi dirinya sebentar tadi ialah anak sulungnya. Mati-mati dia ingat, rumahnya ada tetamu sebentar tadi. Namun wajahnya yang penuh terkejut segera berubah. Datin Syarifah berlagak seperti tidak ada apa-apa yang sedang berlaku. Wajahnya nampak tenang. Lenggok tubuhnya berayun semula.
“Dah buang tabiat agaknya.” Sinis kata-kata yang dimuntahkan Datin Syarifah sebaik melintasi Aniyah dan Mak Cik Bibah. “Baru baik dari sakit dah jadi macam ni. Ehm...” Sempat dijeling ke arah anak sulungnya. Jelingan itu sesinis kata-katanya.
Aniyah memandang langkahan mummynya. Walaupun sedikit terhiris perasaannya lewat sindiran mummynya itu tetapi itu tidak berbekas di hatinya. Dia tidak kisah apa pun pandangan mummynya terhadap penampilannya. Dia tidak perlukan kritikan, begitu pun pujian. Dia berubah bukan atas tiket untuk diminta pujian sebaliknya dia cuba mengikhlaskan dirinya kerana ALLAH.
Sesiapa yang tidak suka pujian, ia juga tidak takut kepada kecelakaan. Sesiapa yang bebas daripada perasaan riyak, ia akan terus istiqamah beramal walaupun semua makluk mencela dan memulaukannya. Celaan tidak menghentikan amalannya sebagaimana pujian tidak mengggerakkkannya untuk beramal.
“Niya..” Panggilan lembut itu mengalih pandangan Aniyah. Aniyah tersenyum memandang Mak Cik Bibah yang berwajah simpati.
“Niya dah lewat Mak Cik Bibah. Niya nak pergi dulu, ya,” pinta Aniyah lembut. Redup pandangannya membalas pandangan Mak Cik Bibah yang empati memandangnnya. Pantas Aniyah memegang erat tangan tua Mak Cik Bibah.
“Niya tak nak makan dulu?”
Aniyah menggeleng. Senyuman masih terukir di wajah itu. “Niya dah lewat. Nanti Niya makan kat pejabat.”
Dengan kalimah itu, Aniyah meleraikan genggaman tangannya

1 comment:

  1. kunjungan balas disini nice blog ..done follow your blog.hope you follow me back tq

    ReplyDelete